Solemnitat del Cos i de la Sang de Crist
Custòdia processional de València (Foto: M. Guallart) |
La institució medieval d'esta solemnitat conegué certes dificultats: semblava que dedicar una festa a l'eucaristia menystenia no sols el caràcter eucarístic de cada missa, sinó sobretot el memorial de la institució i la celebració del Dijous Sant. Convé, doncs, que esta festa no eclipse en l'esperit dels fidels ni el Dijous Sant ni la natura eucarística de cada missa. Això s'aconseguirà fent ressaltar el lligam de l'eucaristia amb el misteri pasqual. El cos de Crist que adorem és el mateix que a la creu s'ha lliurat per nosaltres.
El Corpus Christi, que en els inicis era una festa orientada a reparar les irreverències i els mancaments comesos contra l'eucaristia, prengué aviat un caràcter triomfal. Al segle XIII, per imitació del Dijous Sant, ja es començà a organitzar la processó amb el Santíssim com a símbol de la glorificació apoteòsica de Crist. [font: MCL]
- Adoro te devote.
- J.M. Bausset: Corpus Christi (2017)
- J.M. Bausset: Corpus Christi (2015)
- J.M. Bausset: 750 anys del Corpus (2014)
- Eugénic: El capellà de les Roques (1914)
- Paraules del dia: murta; processó, moma, corpus (AVL)
- Gn 14, 18-20. Portà pa i vi
- Sal 110 (109), 1.2.3.4 (R.: 4bc). Ets sacerdot per sempre, segons l'orde de Melquisedec
- 1 Cor 11, 23-26. Cada vegada que mengem este papa i bevem este calze, anunciem la mort del Senyor
- Seqüència (opcional): Lauda, Sion, Salvatorem
Lc 9, 11b-17. Tots en menjaren tant com en volgueren
La festa de hui se centra en l'adoració de l'eucaristia en la qual Crist és present verdaderament, realment i substancialment. Una presència que es prolonga fora de la missa en el sagrari.
L'oració col·lecta de la missa de hui subratlla la connexió de l'eucaristia amb la Passió de Crist, de la qual és memorial. La pau i la unitat de l'Església estan en el fons de l'oració sobre les ofrenes. En l'oració després de la comunió se subratlla la dimensió escatològica de la comunió, «signe del banquet del regne» que ens omplirà del goig de la divinitat.
La litúrgia de la Paraula ens presenta el sacrifici de Melquisedec, anticipació del de la missa (1 lect.). El sal. resp. ens recordarà a Crist com a únic i etern sacerdot de la Nova Aliança. En la 2 lect. se'ns recorda que l'eucaristia és el memorial de la mort del Senyor. I l'evangeli ens narra la multiplicació dels pans, signe profètic del banquet messiànic que és la comunió eucarística.
Dia de la Caritat
L'home no es més que una canya, la més feble de la natura, però és una canya pensant. No cal que l'univers sencer s'arme per a esclafar-lo. Un vapor, una gota d'aigua basta per a matar-lo. Però encara que l'univers l'esclafara, l'home seria encara més noble que el que el mata, perquè sap que mor; i de l'avantatge que l'univers té sobre ell, l'univers no en sap res. Així, tota la nostra dignitat consisteix en el pensament. Per ací és d'on tenim d'elevar-nos, no de l'espai i del temps. Treballem, doncs, a ben pensar: heus ací el principi de la moral. (dels Pensaments)
L'home és tan gran, que la seua grandesa es manifesta en això mateix que ell es reconeix miserable: un arbre no es reconeix miserable. És veritat que és ser miserable reconéixer-se miserable; però també es ser gran conéixer que s'és miserable. Així és que totes estes misèries proven la seua grandesa. Són misèries d'un gran senyor, miséries d'un rei destronat. (dels Pensaments)
El 19 de juny de 1782 va nàixer a Saint-Malo (França): Hugues Felicité Robert de Lamennais, sacerdot
- J.M. Bausset: Sant Romuald (2015)
Santa Juliana Falconieri |
Els seus caps quedaren exposats a les muralles de la ciutat. Joan Pau II va canonitzar-los amb dos jesuïtes més i cinquanta-dos laics, morts en aquell període, l'1 d’octubre del 2000.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada