4 d'octubre de 2024, divendres: Sant Francesc d'Assís

DIVENDRES DE LA SETMANA XXVI / II


Lectura primera Jb 38,1.12-21; 40,3-5

¿Has donat mai ordes al matí?

¿Has visitat les fonts del mar?


Lectura del llibre de Job


El Senyor, des de la tempesta, va dir a Job:

«Des que estàs en el món, ¿has donat mai ordes al matí? ¿Has indicat a l'aurora el lloc on ha de nàixer, per tal que agarre la terra per les puntes i n'espolse els malvats? Aleshores, com argila modelada, la terra mostra els relleus, marcats com els plecs d'un vestit; la llum dels malvats s'apaga i el braç prepotent es trenca. ¿Has visitat les fonts del mar? ¿Has caminat pel fons de l'oceà? ¿Has descobert les portes de la Mort, l'entrada del país de la foscor? ¿Tens idea de l'amplària de la terra? Dis-me, si ho saps, quines mides té. ¿Saps en quin cantó residix la llum, i de quin lloc arriba la foscor, cas que les vullgues tancar i encaminar-les a sa casa? ¡Tot això ho hauries de saber si havies nascut quan ho vaig crear, si comptes tants anys de vida!»

Job va dir al Senyor:

«¿Què puc respondre, jo que soc tan poca cosa? Em pose la mà sobre els llavis i calle. Ja he parlat massa: no replicaré, no diré res més».


Salm responsorial 138,1-3.7-8.9-10.13-14ab (R.: 24b)

M'heu observat, Senyor, i em coneixeu,

vós sabeu quan m'assente o quan m'alce,

descobriu de lluny el meu pensar,

sabeu bé si camine o si repose,

vos són coneguts tots els meus passos.


R. Guieu-me, Senyor, per camins eterns.


¿A on aniré lluny del vostre esperit?

¿A on fugiré lluny de la vostra mirada?

Si puge al cel, allà esteu,

si baixe a l'infern, allí vos trobe. R.


Si prenc les ales de l'aurora

per a volar a l'altra vora de la mar,

allí em du la vostra ma,

m'agarra la vostra dreta. R.


Vós heu creat el meu interior,

m'heu teixit en les entranyes de ma mare.

Vos done gràcies

per haver-me fet tan admirable,

les vostres obres són portentoses. R.


Al·leluia Salm 94,8ab

No enduriu, hui, els vostres cors;
escolteu la veu del Senyor.

Evangeli Lc 10,13-16

Qui em nega a mi, nega el qui m'ha enviat

 Lectura de l'evangeli segons sant Lluc

En aquell temps, Jesús va dir:
«Ai de tu, Corazín! Ai de tu, Betsaida! Si a Tir i a Sidó hagueren vist els miracles que s'han fet ací, ja fa temps que haurien fet penitència, coberts de sac i cendra. Però en el juí la sort de Tir i de Sidó serà més suportable que la vostra.
I tu, Cafarnaüm, ¿et creus que seràs elevada fins al cel? ¡Baixaràs al país dels morts!
Qui vos escolta a vosaltres m'escolta a mi. Qui vos nega, em nega a mi; i qui em nega a mi, nega el qui m'ha enviat».

 

SANT FRANCESC D'ASSÍS

Sermó de sant Francesc als ocells,
de Giotto
Memòria de sant Francesc, el qual, després d'una joventut despreocupada, es va convertir a la vida evangèlica a Assís, localitat de l'Úmbria, a Itàlia, i va trobar a Crist sobretot en els pobres i necessitats, fent-se pobre ell mateix. Va instituir els Germans Menors i, viatjant, va predicar l'amor de Déu a tots i va arribar fins i tot a Terra Santa. Amb les seues paraules i actituds va mostrar sempre el seu desig de seguir a Crist, i va triar morir ajagut sobre la terra nua. (1226)

Sant Francesc d'Assís, titular de les esglésies parroquials d'Aigües, l'Altet, Balones, la Granja de la Costera, Margarida, la Marina, una d'Alacant, una de Benicalap, una de Benidorm, una de Castelló de la Plana, una de Cullera, una d'Elx, una de Llíria, una d'Oliva, una de Mislata, una de Vila-real, una de Villena, cotitular d'una església parroquial d'Alcoi i una de Manises.

Sant Francesc d'Assís va morir la nit entre el 3 i el 4 d'octubre de l'any 1226, al convent de la Porciúncula. Havia nascut a la mateixa ciutat el 5 juliol de 1182: tenia doncs 44 anys. La seua va ser una mort pasqual: va manar llegir la Passió del Senyor des del capítol 13 de sant Joan. De seguida va pregar que li portaren un pa i el va repartir entre els presents en senyal de pau i d'amor fraternal dient: "Jo he fet tot el que era a les meues mans, que Crist vos ensenye a fer el que és a les vostres mans". Va manar que li prestaren una túnica per a morir en summa pobresa. Els seus germans el van estirar a terra i el van cobrir amb un vell hàbit. Francesc va exhortar-los a l'amor de Déu, de la pobresa i de l'Evangeli, "per damunt de totes les regles", i va beneir tots els seus deixebles, tant els presents com els absents. Mentre agonitzava, els seus germans cantaven el "Càntic al germà sol", amb el vers, que feia poc havia afegit: "Alabat sigueu, Senyor meu, per la nostra germana la mort corporal, de la qual cap home vivent no pot escapar". Esposat amb la santa Pobresa moria el pobrissó d'Assís. L'Estimat li havia regalat un cos semblant al seu, ja que des de l'any 1224 havia rebut els signes o estigmes de la Passió. [font]

Festa de Sant Francesc a la Granja de la Costera, a Nàquera i a Polop.

Festa a Planes

Aniversari de la mort de monsenyor Josep Pont i Gol, que fou bisbe de Sogorb i de Sogorb-Castelló (Solsona, 1995)

Santoral


Sant Petroni, bisbe, que va passar de les responsabilitats polítiques a la funció sacerdotal, i va ensenyar amb els seus escrits i el seu exemple la realitat de l'ofici episcopal. († Bolonya, Itàlia, c. 450)

Sant Quintí, màrtir († A la regió de la Gàl·lia Turonense, hui França, s. VI)

Santa Àurea, abadessa, designada per sant Eloi per a regir el monestir que havia fundat dins de la ciutat segons la Regla de sant Columbà, en el qual van arribar a viure tres-centes verges. († París, 856)

Beat Francesc Xavier Seelos, prevere de la Congregació del Santíssim Redemptor, que, oriünd de Baviera, va atendre amb tot zel les necessitats de xiquets, jóvens i emigrants. († Nova Orleans, ciutat de Louisiana, als Estats Units d'Amèrica del Nord, 1867)


Beat valencià Enric Morant i Pellicer, prevere, màrtir (memòria a Barx i Bellreguard). († Xeraco, 1936)

Beat valencià Josep Canet i Giner (memòria a Catamarruc i Bellreguard), prevere, màrtir. († prop de Gandia, 1936)

Beat valencià Alfred Pellicer i Muñoz, estudiant franciscà, màrtir (memòria a Bellreguard). († Bellreguard, 1936)

Servent de Déu Tomàs de Celano, deixeble de sant Francesc. († Val de' Varri, Itàlia, ca. 1265)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

5 d'octubre de 2024, dissabte: Témpores d'acció de gràcies i de petició

TÉMPORES D'ACCIÓ DE GRÀCIES I DE PETICIÓ Presentem en este dia d'acció de gràcies i de petició la nostra gratitud a Déu Pare, de qui...

entrades populars