5 d'abril de 2023: Dimecres Sant

SETMANA SANTA


DIMECRES SANT



Lectures de la missa:

Lectura primera Is 50,4-9a

No he amagat la cara davant de les ofenses

Lectura del llibre d'Isaïes

El Senyor Déu m'ha donat una llengua de mestre,
per a donar als cansats una paraula d'ànim.
Un matí i un altre, em desvetla,
a fi que escolte com un deixeble.
Déu, el Senyor, m'ha obert l'orella
i jo no m'he resistit ni m'he fet arrere:
he parat l'esquena als qui m'assotaven
i les galtes als qui m'arrancaven la barba;
no he amagat la cara
davant d'ofenses i salivades.
El Senyor Déu m'ajuda:
per això no em done per vençut;
per això pare la cara com una roca
i sé que no quedaré avergonyit.
Tinc al meu costat qui em fa justícia.
¿Qui vol pledejar amb mi? Compareguem a juí.
¿Qui vol ser el meu acusador? Que se m'acoste.
Déu, el Senyor, em defén: 
¿qui em podrà condemnar?

Salm responsorial 68,8-10.21-22.31 i 33-34 (R.: 14c i b)

Per vós he aguantat insults,
i abaixe els ulls, avergonyit;
un estrany soc per als meus germans,
un estranger per als fills de ma mare.
El zel del vostre temple em devora,
i cauen sobre mi els insults
dels qui vos insulten.

R. Déu meu, vós que ameu tant,
escolteu-me en este temps de gràcia.

L'oprobi m'ha trencat el cor;
per això estic malalt.
He esperat en va qui em compadira
i em consolara, però no l'he trobat.
Em tiren fel al menjar
i, quan tic set, em fan beure vinagre. R.

Alabaré el nom de Déu amb càntics,
el magnificaré amb accions de gràcies.
Se n'alegraran els humils quan ho vegen;
busqueu a Déu i el vostre cor reviurà,
perquè el Senyor escolta els pobres,
no abandona mai els seus captius. R.

Vers abans de l'evangeli

Salve, Rei nostre;
només vós heu tingut pietat de nosaltres.

Evangeli Mt 26,14-25

El Fill de l'home fa el seu camí, tal com està escrit d'ell,
però ai de l'home que li fa traïció

 Lectura de l'evangeli segons sant Mateu

En aquell temps, u dels Dotze, l'anomenat Judes Iscariot, se'n va anar a vore els grans sacerdots i els va dir: «¿Què em donareu si vos entregue a Jesús?» Ells li oferiren trenta monedes de plata, i des d'aquell moment Judes buscava una ocasió per a entregar-lo.
El primer dia de la festa dels Àzims, els deixebles s'acostaren a Jesús i li preguntaren: «¿On voleu que vos preparem el sopar de Pasqua?» Ell va respondre: «Aneu a la ciutat, a casa de tal, i digueu-li: El mestre diu: La meua hora s'acosta; faré el sopar pasqual amb els meus deixebles en ta casa». Els deixebles compliren allò que Jesús els havia manat i prepararen el sopar de Pasqua.
A poqueta nit, es va posar a taula amb els Dotze. I va dir mentres menjava: «Vos ho dic de veres: u de vosaltres m'entregarà». Ells començaren a preguntar-li, u per u, molt entristits: «¿Soc jo, Senyor?» Jesús els va contestar: «El qui ha posat amb mi la mà en el mateix plat és el qui em farà traïció. El Fill de l'home fa el seu camí, tal com està escrit d'ell, però ai de l'home que fa traïció al Fill de l'home. Més li valdria no haver nascut». Judes, el traïdor, li va preguntar: «¿Soc jo, rabí?» Jesús li va contestar: «Tu ho has dit».

 

MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del 5 d'abril

Sant Vicent Ferrer, prevere de l'Orde de Predicadors, valencià que va recórrer incansablement ciutats i camins d'Occident en favor de la pau i la unitat de l'Església, predicant a pobles innombrables l'Evangeli de la penitència i la vinguda del Senyor, fins que a Gwened [Vannes], lloc de la Bretanya Menor, a França, va entregar el seu esperit a Déu. (1419) Al País Valencià se celebra el dilluns de la setmana II de Pasqua.

Santa Irene

2. A Tessalònica, ciutat de Macedònia, hui Grècia, santa Irene, verge i màrtir, que per haver ocultat els llibres sagrats en contra de la prohibició de l'emperador Dioclecià, va ser conduïda a un bordell públic i després cremada per orde del prefecte Dulceci, sota el mandat del qual també les seues germanes, Àgape i Quiònia, havien patit, poc abans el martiri. (204)

3. A Selèucia, a Pèrsia, actual Iraq, santa Ferbuta, viuda, germana de sant Simeó, bisbe, que, juntament amb el seu acompanyant va ser martiritzada en temps del rei Sapor II. (c. 342)

4. També en la mateixa ciutat de Selèucia, commemoració de cent onze hòmens i nou dones, màrtirs, procedents de diverses ciutats règies de Pèrsia, que havent refusat fermament renegar de Crist i adorar el foc, per mandat del mateix rei van ser cremats vius. (344)

5. A Regie, a Mauritània, actualment Algèria, passió dels sants màrtirs, que en la persecució baix Genseric, rei arrià, van rebre la mort a l'església el dia de Pasqua; entre ells, estava el lector, que, mentre cantava l'"Al·leluia" en el púlpit, va ser traspassat amb una saeta en la gola. (s. V)

6. A l'abadia de La Sauve-Majeure, a Aquitània, hui França, sant Gerald, abat, que, havent ingressat a l'abadia de Corbie, va ser elegit després abat de Saint-Vincent de Laon (Aisne),però, passat un temps, després de diverses peregrinacions santes, es va retirar a l'espessor del bosc. (1095)

7. A Montecorvino, a la regió italiana de la Pulla, sant Albert, bisbe, que va dedicar la seua vida a l'oració contínua i a buscar el bé dels pobres. (1127)

8. Al lloc de Fosses, a Brabant, hui França, santa Juliana, verge de l'Orde de Sant Agustí, que va ser priora de Mont-Cornillon, al costat de Lieja, i va portar després vida reclosa, en la qual, enfortida amb gràcies especials, va promoure la solemnitat del Cos de Crist. (1258)

9. A la ciutat de Palma, a l'illa de Mallorca, santa Caterina Tomàs, verge, que, havent ingressat en l'Orde de Canongesses Regulars de Sant Agustí, va destacar per la seua humilitat i l'abnegació de la voluntat. (1574)

10. A Kaufbeuren, al costat del riu Iller, a Baviera, actual Alemanya, santa Maria Crescència (Anna) Höss, verge, que va ingressar en el Tercer Orde regular de Sant Francesc i va procurar comunicar als altres el fervor de l'Esperit Sant amb el qual ella mateixa cremava. (1744)

11. Beata Caterina de Maria, en el segle Josepa Saturnina Rodríguez de Zavalía (1823- Córdoba, Argentina 1896). Quan va quedar viuda, va fundar la congregació de les Esclaves del Cor de Jesús.

12. Beat Marià de la Mata Aparicio (Sao Paulo, el Brasil 1905-1983). Sacerdot agustí i missioner.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

18 de setembre de 2024, dimecres XXIV

Enric Benavent, arquebisbe de València:  L'oració, un desafiament a superar  (2024, setembre 11) DIMECRES DE LA SETMANA XXIV / II Lectur...

entrades populars