24 de gener de 2024, dimecres III: Sant Francesc de Sales

DIMECRES DE LA SETMANA III DURANT L'ANY / II


Lectura primera 2S 7,4-17

Et donaré com a successor u del teu llinatge,
i consolidaré el seu regnat

Lectura del segon llibre de Samuel

En aquells dies, el Senyor va revelar a Natan esta paraula:
«Ves, digues a David, el meu servent: "Açò diu el Senyor: ¿Tu m'has de fer una casa per a viure? Des del dia que vaig traure els israelites d'Egipte fins ara, no he residit mai en cap palau; anava d'un lloc a l'altre en una tenda, en un tabernacle. He anat a diversos llocs enmig del poble d'Israel, i no m'he queixat mai a cap dels jutges que havia posat per a pasturar el meu poble, que no m'hagueren construït un palau de cedre".
Digues al meu servent David: "Açò diu el Senyor de l'univers: Jo t'he pres del corral del ramat, de guardar les ovelles i les cabres, per a fer-te cap del meu poble Israel. He estat amb tu en totes les campanyes que has mamprés, he derrotat els teus enemics i t'he donat un nom com el dels grans de la terra.
He destinat un lloc per al meu poble Israel, l'he plantat per a que hi visca sense por, i no l'oprimiran més els perversos com ho havien fet abans, des del temps en què vaig enviar jutges per a governar Israel, el meu poble. A tu, et deixaré en pau de tots els teus enemics. I ara el Senyor t'anuncia que et construirà una casa. 
Quan t'arribarà l'hora de descansar amb els teus pares, et donaré com a successor u del teu llinatge, eixit de les teues entranyes, i consolidaré el seu regnat. És ell qui edificarà un temple dedicat al meu nom, i faré que el seu tron reial es mantinga ferm per sempre. Jo li seré pare, i ell serà per a mi un fill. Si obra malament, el castigaré amb la vara i a colps, com fan els hòmens; però no li retiraré mai el meu amor, com li'l vaig retirar a Saül, a qui vaig apartar de la meua presència. El teu casal, la teua dinastia, es perpetuarà davant de mi, el teu tron es mantindrà per sempre"».
Açò és el que Natan va dir a David, quan li va revelar esta profecia.

Salm responsorial 88,4-5.27-28.29-30 (R.: 29a)

He fet aliança amb el meu elegit,
jurant a David, el meu servent:
«T'he creat una dinastia per a sempre,
mantindré per tots els segles el teu tron».

R. Mantindré per sempre el meu amor.

Ell em dirà: «Sou el meu pare,
el meu Déu i la roca que em salva».
I jo el faré el meu primogènit,
l'altíssim entre els reis de la terra. R.

Mantindré per sempre el meu amor,
la meua aliança amb ell serà estable;
Li he creat una dinastia per a sempre,
el seu tron durarà com el cel. R.

Al·leluia

La llavor és la paraula de Déu,
el sembrador és Crist;
el qui el troba viurà per sempre.

Evangeli Mc 4,1-20

Un sembrador va eixir a sembrar

 Lectura de l'evangeli segons sant Marc

En aquell temps, Jesús es va posar de nou a ensenyar vora el llac. Es va reunir tanta gent entorn d'ell que va haver de pujar a una barca. Es va acomodar en la barca, dins del llac, i la gent es va quedar a terra vora l'aigua.
Ell els ensenyava moltes coses en paràboles. I en el seu ensenyament, els deia:
«Escolteu: Un sembrador va eixir a sembrar. Mentres sembrava, una part de la llavor va caure al llarg del camí; vingueren els ocells i se la menjaren. Una altra part va caure en un terreny rocós, on hi havia poca terra. En un no res va germinar, ja que la terra era poc fonda; però, quan va eixir el sol, va recremar la planta i la va assecar, perquè no tenia raïls. Una part va caure entre els cards; els cards van créixer i l'ofegaren, i no va donar fruit. Una part, finalment, va caure en terra bona, on va pujar i va créixer fins que va donar fruit, i arribà a donar el trenta, el seixanta i el cent per u». I afegia: «Qui tinga orelles per a escoltar, que ho escolte».
Quan Jesús es va quedar a soles, els qui estaven amb ell juntament amb els Dotze li preguntaven sobre les paràboles.
Ell els va dir: «Déu vos confia a vosaltres el misteri del seu Regne; en canvi, als de fora, tot els arriba en paràboles, per tal que miren, però no hi vegen; escolten, però no entenguen, no fora cas que es convertiren i foren perdonats».
I afegí: «Si no enteneu esta paràbola, ¿com podreu entendre totes les altres? El sembrador sembra la paraula. La llavor sembrada al llarg del camí vol dir aquells que han escoltat, però al moment ve Satanàs per a endur-se la paraula sembrada en ells. La llavor sembrada en un terreny rocós vol dir aquells que reben amb alegria la paraula  a penes l'escolten, però no arrela en d'ells, són inconstants: en el moment que la paraula els porta dificultats o persecucions, són vençuts a l'instant. La llavor sembrada enmig dels cards vol dir aquells altres que han escoltat la paraula, però les preocupacions d'este món, la seducció de les riqueses i les altres passions ofeguen la paraula i no donen fruit. Finalment, la llavor sembrada en terra bona vol dir aquells que escolten la paraula, l'accepten i donen fruit; arriben a donar el trenta, el seixanta i el cent per u». 

* * * * *

Sant Francesc de Sales, bisbe i doctor de l'Església
(mem. ob.). Patró dels periodistes.

    Memòria de sant Francesc de Sales, bisbe de Ginebra i doctor de l'Església. Verdader pastor d'ànimes, va aconseguir fer tornar a la comunió catòlica a molts germans que s'havien separat, i amb els seus escrits va ensenyar als cristians la devoció i l'amor a Déu. Va fundar, juntament amb santa Joana de Chantal, l'Orde de la Visitació, i a Lió va entregar humilment la seua ànima a Déu el 28 de desembre de 1622. Va ser sepultat a Annecy, a França, el dia de hui. (1622)

  • Papa Francesc: Totum amoris est (2022)
  • J.M. Bausset: Sant Francesc de Sales (2015)

Setena jornada de pregària per la unitat dels cristians

MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del 24 de gener

2. A Foligno, ciutat de l'Úmbria, sant Felicià, a qui es considera el primer bisbe d'esta regió italiana. (c. s. III)

3. Al territori de Troyes, a la Gàl·lia Lugdunense, hui França, sant Sabinià, màrtir. (s. III)

4. A Antioquia de Síria, actualment a Turquia, passió de sant Babila, bisbe, el qual, durant la persecució desencadenada sota l'emperador Deci, va glorificar a Déu moltes vegades amb suplicis i turments, i va acabar gloriosament la seua vida carregat de cadenes, amb les quals va demanar que l'enterraren. Es conta que amb ell van patir tres jóvens, Urbà, Prilidià i Epoloni, als quals havia instruït en la fe de Crist. (250)

5. A Cingoli, lloc del Picé, hui regió de les Marques, a Itàlia, sant Exuperanci, bisbe. (c. s. V)

6. A Binasco, prop de Milà, a la regió també italiana de Llombardia, beata Paula Gambara Costa, viuda, que va pertànyer al Tercer Orde Regular de Sant Francesc i es va distingir per la paciència amb què va suportar al seu violent espòs fins a aconseguir la seua conversió, així com per la caritat exquisida que va demostrar cap als pobres. (1515)

7. A Londres, a Anglaterra, beats màrtirs Guillem Ireland, prevere de l'Orde de la Companyia de Jesús, i Joan Grove, el seu ajudant, els qui, durant el regnat de Carles II, acusats falsament de sedició, van patir a Tyburn el martiri per la seua fe en Crist. (1679)

8. Al lloc de Sainville, a la regió de Chartres, a França, beata Maria Poussepin, verge, fundadora de l'Institut de Germanes de la Caritat Dominiques de la Presentació de la Santíssima Mare de Déu, per a ajudar els pastors d'ànimes en la formació de les jóvens i per a l'assistència de pobres i malalts. (1744)

9. A Pratulin, a la regió de Siedlce, a Polònia, beats Vicent Lewoniuk i dotze companys*, màrtirs, que, ferms davant les amenaces i afalacs dels quals volien apartar-los de l'Església catòlica, van ser assassinats o ferits mortalment per haver-se negat a entregar les claus de la parròquia. (1874)
 
Els noms són: beats Daniel Karmasz, Lluc Bojko, Bertomeu Osypiuk, Honofri Wasiluk, Felip Kiryluk, Constantí Bojko, Miquel Nicèfor Hryciuk, Ignasi Franczuk, Joan Andrzejuk, Constantí Lubaszuk, Màxim Hawryluk i Miquel Wawrzyszuk.

10. A Roma, beat Timoteu (Josep) Giaccardo, prevere, que va instruir molts deixebles en la Pia Societat de Sant Pau, per a anunciar l'Evangeli amb un apropiat ús dels instruments de comunicació social. (1948)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

20 de setembre de 2024, divendres XXIV

DIVENDRES DE LA SETMANA XXIV / II Lectura primera 1C 15,12-20 Si Crist no ha ressuscitat, la vostra fe no té cap fonament Lectura de la prim...

entrades populars