24 de juny de 2024, dilluns: Nativitat de Sant Joan Baptiste

Solemnitat de la Nativitat de Sant Joan Baptiste


Solemnitat de la Nativitat de sant Joan Baptiste, Precursor del Senyor, que, estant encara en el si matern, en quedar ple de l'Esperit Sant va exultar de goig per la pròxima arribada de la salvació del gènere humà. El seu naiximent va profetitzar la Nativitat de Crist el Senyor, i la seua existència va brillar amb tal esplendor de gràcia, que el mateix Jesucrist va dir no haver-hi entre els nascuts de dona ningú tan gran com Joan el Baptista 
(elog. del Martirologi Romà).

Sant Joan Baptiste és titular de les parròquies d’Atzeneta d’Albaida, una d’Alzira, Beneixama, Beniarbeig, Beniardà, Beniarjó, Bugarra, Callosa d’en Sarrià, Xiva, Llanera de Ranes, Manises, Muro, Sant Joanet, Set Aigües, Terrateig i Vallés. És a més titular, amb Sant Joan Evangeliste, amb el títol de Sants Joans de la parròquia d’este títol, a València, i de les de Quatretonda, Cullera, Estivella, Faura, Meliana, Potries, Puçol  Rotglà-Corberà. Amb Sant Vicent Ferrer és titular de la parròquia de Sant Joan i Sant Vicent de València.

Lectures de la missa del dia:

Lectura primera Is 49,1-6

T'he fet llum de tots els pobles

Lectura del llibre d'Isaïes

Escolteu-me, illes remotes;
estigueu atents, pobles llunyans.
Abans de nàixer, el Senyor em va cridar,
quan estava en el si de la mare,
va pronunciar el meu nom.
Va fer dels meus llavis una espasa tallant
i em va amagar a l'ombra de la seua mà.
Va fer de mi una fletxa aguda,
ben guardada en la seua baina,
i em va dir: «Eres el meu servent, Israel, 
en tu manifestaré la meua glòria».
Jo pensava: «M'he cansat en va,
he consumit les meues forces per no res.
De fet el Senyor sostenia la meua causa,
el meu Déu em guardava la recompensa».
El Senyor em va formar des del si de la mare
per a que fora el seu servent,
fera tornar el poble de Jacob,
i li reunira el poble d'Israel;
m'he sentit honrat davant del Senyor,
i el meu Déu ha sigut la meua força:
però ara ell em diu:
«És massa poc que sigues el meu servent
per a restablir les tribus de Jacob
i fer tornar els qui he guardat d'Israel;
et faré llum de tots els pobles,
per a que la meua salvació arribe 
de cap a cap de la terra».

 Salm responsorial 138,1-3.13-14.15 (R.: 14a)

M'heu observat, Senyor, i em coneixeu,
vós veieu quan m'assente o quan m'alce,
descobriu de lluny el meu pensar,
sabeu bé si camine o si repose,
vos són conegudes totes les meues sendes.

R. M'heu observat, Senyor, i em coneixeu. 
 
Vós heu creat el meu interior,
m'heu teixit en les entranyes de ma mare.
Vos done gràcies per haver-me fet tan admirable,
les vostres obres són portentoses:
ho reconec amb tota l'ànima. R.

Em coneixeu fins als ossos,
quan jo m'anava fent ocultament,
com un teixit en el cor de la terra. R.

Lectura segona Fets 13,22-26
 
 
Sant Pau dona testimoni de Crist, el fill de David 
 
Lectura dels Fets dels Apòstols 
 
En aquells dies Pau digué: 
«Als nostres pares, Déu els donà David per rei i, testimoniant a favor d'ell, digué: "M'he fixat en David, fill de Jessé, que és un home com el que desitja el meu cor, que complirà la meua voluntat". De la seua descendència, tal com havia promés, Déu ha donat a Israel un Salvador, que és Jesús. Abans que vinguera ell, Joan havia predicat a tot el poble d'Israel un baptisme de conversió. Però Joan, quan acabava el seu camí deia: "Jo no soc el que vosaltres penseu; després de mi ve un altre de qui no soc digne de deslligar les sandàlies".  
Germans, descendents del llinatge d'Abraham, i tots vosaltres que creieu en l'únic Déu, és a nosaltres a qui s'adreça esta paraula de salvació» 

Al·leluia Lc 1,76

A tu, infant, et diran profeta de l'Altíssim,
perquè aniràs davant del Senyor
a preparar els seus camins.

Evangeli Lc 1,57-66.80

S'ha de dir Joan

 Lectura de l'evangeli segons sant Lluc

A Isabel li arribà l'hora del part i donà a llum un fill. 
Els veïns i els parents saberen com era de gran la bondat del Senyor amb ella i compartien la seua alegria. 
Al cap de huit dies es reuniren per a circumcidar l'infant, i volien que es diguera Zacaries, com son pare. Però la mare s'hi va oposar dient: «No, que s'ha de dir Joan». 
Ells li replicaren: «Però ¡si no hi ha ningú de la família que porte eixe nom!» Llavors feren senyes al pare preguntant-li com volia que es diguera. Ell demanà una tauleta i va escriure: «El seu nom és Joan».
Tots es quedaren meravellats. I a l'instant se li va obrir la boca, i la llengua, i començà a parlar, beneint a Déu. A tots els veïns els entrà un gran temor. La gent parlava d'estes coses per tota la muntanya de Judea, i qui ho sentia ho guardava en el seu cor i es preguntava: «¿Qui serà este infant?». Realment la mà del Senyor estava amb ell. 
I el xiquet creixia i s'enfortia en l'Esperit, i va viure en el desert fins al dia que es manifestà a Israel.

Isabel i Zacaries, els pares de Joan el Baptiste, són dos persones justes que reconeixen l'acció de Déu en les seues vides. Tots dos s'unixen a l'alegria de la presència de Déu que visita el seu poble. Per això, el nom del xiquet ha de mostrar que Déu s'ha recordat del seu poble i concedix la seua misericòrdia i el seu favor. Açò és el que significa el nom de Joan. Joan és l'últim gran profeta que portarà la paraula de Déu a Israel, elegit en les entranyes de sa mare. I celebrem el seu naiximent perquè Joan, com a humil profeta precursor, marca el temps del nou i definitiu profeta del Regne de Déu, Jesús, el Messies, el que portarà la llum a les nacions.

* * * * *

El 24 de juny de 1542 va nàixer a Fontiveros sant Joan de la Creu

El 24 de juny de 1885 va morir a Carlet la serventa de Déu Micaela Grau, fundadora de les Germanes de la Doctrina Cristiana

MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del dia 24 de juny

2. A Roma, a la via Salària Antiga ad Septem Palumbassants Joan i Festus, màrtirs(s. inc.)

3. A Autun, a la Gàl·lia Lugdunense, hui França, sant Simplici, qui, de noble i devota estirp, va viure en perfecta castedat amb la seua virtuosa esposa i després va ser elegit bisbe(c. 375)

4. A la població de Créteil, a la regió de París, també a l'actual França, mort dels sants Agoard i Agilbert, i de molts altres mésmàrtirs(s. V/VI)

5. A Mechelen [Malines], al territori de Brabant, hui Bèlgica, sant Rumold, venerat com a eremita i màrtir(775)

6. Al monestir de Lobbes, a Austràsia, de nou a Bèlgica, sant Teodulf, bisbe i abat(776)

7. A la ciutat de Nantes, a la Bretanya Menor, actual França, sant Goard, bisbe i màrtir, el qual, quan estava celebrant una Missa solemne amb el poble en la catedral, va ser blanc, juntament amb molts fidels, de les sagetes dels normands, mentre cantava "Amunt els cors". (843)

8. A Vestervig, a Dinamarca, sant Teodoric, prevere, missioner en esta regió, de qui es diu que va construir, amb fusta, la primera església. (c. 1065)

9. A la província de Sichuan, a la Xina, sant Josep Yuan Zaide, prevere i màrtir, estrangulat pels qui odiaven la fe cristiana. (1817)

10. A la ciutat de Guadalajara, a Mèxic, santa Maria de Guadalupe (Anastàsia) García Zavala, verge, que va participar activament en la fundació de la Congregació de Serventes de Santa Margarida Maria i dels Pobres, i es va distingir per les seues obres de caritat en favor dels necessitats i dels malalts. (1963) Canonitzada en 2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

28 de juny de 2024, divendres: Sant Ireneu de Lió

DIVENDRES DE LA SETMANA XII / II Lectura primera 2R 25,1-12 La població de Judà va ser deportada fora del seu país Lectura del segon llibre ...

entrades populars