29 de juliol de 2024, dilluns: Sants Marta, Maria i Llàtzer

SANTS MARTA, MARIA I LLÀTZER

Memòria


L'evangeli d'esta memòria és propi.
La lectura primera és de la fèria corresponent.

Lectura primera Jr 13,1-11

Este poble acabarà com eixe cenyidor,
que ja no és bo per a res

Lectura del llibre de Jeremies

El Senyor em digué: «Ves a comprar-te un cenyidor de lli i posa-te'l, sense haver-lo ni rentat». Jo, tal com el Senyor m'havia dit, em vaig comprar el cenyidor i me'l vaig posar. El Senyor em tornà a fer sentir la seua paraula i em digué: «Lleva't el cenyidor nou que vas comprar, ves al riu Eufrates i amaga'l dins d'un clevill de la roca». Jo hi vaig anar i el vaig amagar, tal com el Senyor m'havia manat. Al cap de molt temps el Senyor em va dir: «Torna a l'Eufrates i ves a recuperar el cenyidor que et vaig manar amagar-hi». Vaig tornar a l'Eufrates, vaig descolgar el cenyidor i el vaig trobar tan podrit que no servia per a res.
Llavors, el Senyor em va fer sentir la seua paraula i em digué: «Açò diu el Senyor: D'esta manera podriré la gran arrogància de Judà i de Jerusalem. Este mal poble, que no vol escoltar les meues paraules, que té el cor endurit i seguix altres déus, els dona culte i els adora, acabarà com eixe cenyidor, que ja no és bo per a res. Jo m'havia fet meua tota la casa d'Israel i de Judà, com el cenyidor, que s'adapta estretament a la cintura del qui el porta. Ho dic jo, el Senyor. Jo volia que fora el meu poble, honra i bona fama del meu nom; però ells no m'han escoltat».

Salm responsorial Dt 32,18-19.20.21 (R.: 18a)

T'oblides de la Roca que et va fer nàixer,
no fas cas de Déu, que t'ha donat la vida.
En vore això, el Senyor se'n va cansar,
disgustat dels seus fills i filles.

R. T'oblides de la Roca que et va fer nàixer.

El Senyor pensava: «M'amagaré d'ells,
i vorem quina serà la seua sort;
perquè son una gent perversa,
uns fills que no són de fiar». R.

«Ells m'han fet enveja adorant falsos déus,
m'han disgustat venerant el no-res;
i també jo, per a fer-los enveja,
em valdré d'un poble que no és poble,
em valdré, per a disgustar-los,
d'un poble sense enteniment». R.

Al·leluia Jo 8,12

Diu el Senyor:
Jo soc la llum del món;
el qui em seguix tindrà la llum de la vida.

Evangeli Lc 10,38-42

Marta el va acollir. Maria ha triat la millor part

 Lectura de l'evangeli segons sant Lluc

En aquell temps, Jesús va entrar en un poblet, i el va acollir en sa casa una dona que es deia Marta.
Una germana d'ella que es deia Maria, assentada als peus del Senyor, escoltava la seua paraula, mentres que Marta estava molt afaenada per a obsequiar-lo.
Marta se li va plantar davant i va dir: «Senyor, ¿no t'importa que la meua germana m'haja deixat sola per a servir? Digueu-li que m'ajude». El Senyor li va respondre: «Marta, Marta, estàs preocupada i ansiosa per moltes coses, quan només n'hi ha una de necessària. La part que Maria ha triat és la millor, i no li la llevaran».

O bé:

Evangeli Jo 11,19-27

Jo crec que vós sou el Crist, el Fill de Déu

 Lectura de l'evangeli segons sant Joan

En aquell temps, molts dels jueus havien anat a donar el condol a Marta i a Maria per la mort del seu germà.
Marta, quan va saber que Jesús arribava, va eixir a esperar-lo. Maria es va quedar en casa. Marta va dir a Jesús: «Senyor, si haguéreu estat ací, el meu germà no s'hauria mort. Però, ara i tot, sé que Déu vos concedirà tot el que li demaneu».
Jesús li diu: «El teu germà ressuscitarà». Marta li respon: «Ja sé que ressuscitarà quan tots ressusciten el darrer dia».
Li diu Jesús: «Jo soc la resurrecció i la vida. El qui creu en mi, encara que haja mort, viurà, i tot el qui viu i creu en mi, no morirà mai. Creus açò?».
Ella li diu: «Sí, Senyor: Jo crec que vós sou el Crist, el Fill de Déu que havia de vindre al món».

* * * * *

Santes Marta i Maria i sant Llàtzerdeixebles del Senyor (mem. ob.). Santa Marta és titular de les esglésies parroquials de Puçol, València, etc. Festa de Santa Marta a la Vila Joiosa.

El 26 de gener de 2021 la Congregació per al Culte Diví ha determinat d’una manera oficial que en este dia de santa Marta se celebren també les memòries del seus germans: Maria i Llàtzer, «considerant l’important testimoni evangèlic que van donar a l’hostatjar el Senyor Jesús a sa casa, a l’escoltar atentament, al creure que Ell és la Resurrecció i la Vida».
Beat valencià Eliseu Maria Maneus i Besalduch, carmelita, màrtir (mem. a Sant Mateu). († Cervera, 1936)
MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del 29 de juliol

3. A Gangra, de Paflagònia, hui Turquia, sant Cal·línic, màrtir(s. II/III)

4. A Roma, en la tercera milla de la via Portuense, al cementeri dedicat al seu nom, sant Fèlix, màrtir(s. III/IV)

5. També a Roma, al cementeri de Generosa, sants SimpliciFaustíBeatriu (o Viatriu) i Ruf, màrtirs(s. III/IV)

6. A Troyes, a la Gàl·lia Lugdunense, actual França, sant Llop, bisbe, que amb sant Germà d'Auxerre va anar a la Bretanya per a combatre l'heretgia dels pelagians, va defendre amb l'oració la seua ciutat del furor d'Àtila i, havent exercit de manera admirable el sacerdoci durant cinquanta anys, va descansar en pau. (c. 478)

7. A Orléans, ciutat també de la Gàl·lia Lugdunense, sant Pròsper, bisbe(s. V)

8. A Nidaros, a Noruega, sant Olaf (o Olau), màrtir, que, sent rei del seu poble, va difondre amb gran diligència la fe cristiana que havia conegut a Anglaterra, alliberant el seu poble de la idolatria, i finalment, atacat pels seus enemics, va morir assassinat. (1030)

9. A Roma, a la basílica de Sant Pere, beat Urbà II, papa, que va defendre la llibertat de l'Església de les intromissions dels laics, va combatre la simonia i la corrupció del clero, i en el Concili de Clermont va exhortar els soldats cristians que alliberaren, sota el signe de la creu, als seus germans cristians oprimits pels infidels i recuperaren el sepulcre del Senyor. (1099)

10. A la ciutat de Saint-Brieuc, a la Bretanya Menor, actual França, sant Guillem Pinchon, bisbe, que es va preocupar per la construcció de l'església catedral, va brillar per la seua benignitat i senzillesa i, per defendre amb decisió i fortalesa les seues ovelles i els drets de l'Església, va haver de patir moltes vexacions i el desterrament. (1234)

11. A Omura, al Japó, beats màrtirs Lluís Eixarc Bertran, prevere, i Manci de la Santa Creu i Pere de Santa Maria, tots ells religiosos de l'Orde de Predicadors, que per la seua fe en Crist van ser cremats vius. (1627)

12. En la costa de França, davant de la ciutat de Rochefort, beat Carles Nicolau Antoni Ancel, prevere de la Congregació de Jesús i de Maria, màrtir, que durant la Revolució Francesa, per la seua condició de sacerdot, va ser empresonat en condicions inhumanes en un vaixell convertit en presó, on va morir com a autèntic màrtir, víctima d'una malaltia contagiosa. (1794)

13. A la ciutat de Quigyan, a la província xinesa de Guizhou, sants màrtirs Josep Zhang Wenlan, Pau Chen Changpin, seminaristes, Joan Baptista Lou Tingyin, administrador del seminari, i Marta Wang Louzhi, viuda, que, tancats en una cova calorosa i humida, van patir atroces vexacions i van ser finalment decapitats. (1861)

14. Sant Lluís Martin (1823- Arnières, al costat d'Evreux 1894), laic i pare de família, casat amb santa Maria Cèlia Guérin (vore 28 d'agost). Junts van formar una família en un clima de fe i amor del qual van sorgir les vocacions de les filles, entre elles santa Teresa de l'Infant Jesús.

15. A la població d'Esplugues, prop de Barcelona, a Espanya, beat Joan Baptista Egozcuezábal Aldaz, religiós de l'Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu, que va ser assassinat durant la persecució contra la fe desencadenada en temps de guerra. (1936)

16. A Calanda, població pròxima a Terol, també a Espanya, beats Luci Martínez Mancebo, prevere de l'Orde de Predicadors, companys*, màrtirs, que, recolzant-se en la fortalesa de Crist, van donar la seua vida durant la mateixa persecució. (1936)

Els noms són: Antoni López Couceiro, Felicíssim Díez González, Saturi Rey Robles, Tirs Manrique Melero, preveres; Gumersind Soto Barros i Lambert de Navascués i de Juan, religiosos, de l'Orde de Predicadors; i Manuel Albert Ginés, prevere.

17. A València, igualment a Espanya, beat Josep de Calassanç Marqués, prevere de la Societat de Sant Francesc de Sales i màrtir, que va escampar la seua sang per Crist en eixa mateixa persecució. (1936)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

8 de setembre de 2024, diumenge: Nativitat de Maria

Festa de la Nativitat de la Mare de Déu Mare de Déu del Rebollet F esta de la  Nativitat de la Benaurada Mare de Déu , de l'estirp d'...

entrades populars