3 de maig de 2024: Sant Felip i Sant Jaume

Festa dels Sants Apòstols Felip i Jaume

Es commemora hui la dedicació de la basílica de Sant Felip i Sant Jaume el Menor, cap al 560 quan s’hi van dipositar les seues relíquies. L’apòstol sant Felip va nàixer a Betsaida (Jo 1,44), va seguir a Jesús i fou l’evangelitzador d’Escítia. La seua tomba es troba a Turquia. Sant Jaume el Menor, germà del Senyor (Mc 15,40), s’ha identificat sovint amb el cap de l’Església de Jerusalem. Va sofrir martiri l’any 62 i les seues relíquies foren transportades a Roma, en el segle VI, juntament amb les de sant Felip, a l’església dels Dotze Apòstols. «Els apòstols anuncien amb audàcia l’Evangeli de Jesús» (Papa Francesc).  [font]


LECTURES DE LA MISSA

Lectura primera 1C 15,1-8

El Senyor s'aparegué a Jaume, i més tard a tots els apòstols

Lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Corint

Germans, vos recorde l'Evangeli que vos vaig anunciar i que vosaltres acceptàreu, i en el qual vos manteniu ferms. Per ell sereu salvats, si el guardeu en la forma com jo vos el vaig anunciar; perquè, si no, hauríeu cregut en va.
Primer de tot vos vaig transmetre el mateix ensenyament que jo havia rebut, és a dir, que Crist, com deien les Escriptures, va morir pels nostres pecats, que fou sepultat i que al tercer dia, com deien les Escriptures, va ressuscitar. Que s'aparegué a Cefes i després als Dotze. Després s'aparegué a més de cinc-cents germans alhora; molts d'estos encara viuen, però alguns ja han mort. Després s'aparegué a Jaume, i més tard a tots els apòstols.
Finalment, com a u que naix fora de temps, se m'aparegué també a mi.

Salm responsorial 18,2-3.4-5 (R.: 5a)

El cel parla de la glòria de Déu,
el firmament pregona l'obra de les seues mans.
El dia li passa l'anunci al dia,
la nit li ho fa saber a la nit.

R. La seua crida s'escampa a tota la terra.

O bé:

Al·leluia.

Silenciosament, sense paraules,
sense que ningú els senta la veu,
la seua crida s'escampa a tota la terra,
la seua paraula, fins als límits del món. R.

Al·leluia Jo 14,6b i 9c

Jo soc el camí, la veritat i la vida,
diu el Senyor;
Felip, qui em veu a mi veu el Pare.

Evangeli Jo 14,6-14

Tant de temps que estic entre vosaltres,
¿i encara no em coneixes?

Lectura de l'evangeli segons sant Joan

En aquell temps, Jesús digué a Tomàs
«Jo soc el camí, la veritat i la vida: ningú arriba al Pare sinó per mi. Si em coneixeu a mi, coneixereu també el meu Pare: des d'ara ja el coneixeu i ja l'heu vist».
Li va dir Felip: «Senyor, mostreu-nos el Pare, i no ens cal res més». Jesús li replicà: 
Felip, tant de temps que estic entre vosaltres, ¿i encara no em coneixes? Qui em veu a mi veu el Pare. ¿Com pots dir que vos mostre el Pare? ¿No creus que jo estic en el Pare i el Pare està en mi? Les paraules que jo vos dic no venen de mi mateix. És el Pare, que viu en mi, qui fa les obres. Creieu-me: jo estic en el Pare i el Pare està en mi; si no, creieu-ho per estes obres. Vos ho dic de veres: qui crega en mi també farà les obres que jo faig i encara de més grans, perquè jo me'n vaig al Pare. I tot allò que li demaneu en nom meu, ho faré; així el Pare serà glorificat en el Fill. Sempre que demaneu alguna cosa en nom meu, la faré».

 

    Oracio als sants Felip i Jaume

    1      Apòstols insignes i molt gloriosos,
    2      Felip i sant Jaume, amics de Déu grans,
    3      qui alt en lo cel estan abundosos
    4      de gràcies tantes i béns preciosos,
    5      los quals són eterns i molt sobirans,
    6      i puix que los dos regnau tan insignes
    7      amb Deu eternal, perquè fos tan fels,
    8      deman-vos de gràcia als dos tan benignes
    9      pregueu al Senyor que ens vulla fer dignes
    10     d’atényer la glòria del regne dels cels;
    11     i més suplicau lo que en esta vall trista
    12     dels béns de la gràcia tostemps Ell nos vista.

             Amen.

Font: Cançoner sagrat de vides de sants.

La Creu de Maig

La tradició assegura que fou en este dia, de l’any 326, quan Santa Helena, la mare de Constantí, en va descobrir les restes. Sant Joan Crisòstom ho relata així: «Com que les tres creus havien estat enterrades en el mateix lloc, vam reconéixer la del Salvador primer, ja que estava al mig, també per la tauleta inscrita, car les creus dels lladres no la tenien» (Sermó LXXXIV). En 1960, la festa de la “Invenció de la Santa Creu”, que a Roma sempre s’havia celebrat el 3 de maig, s’unifica amb la del 14 de setembre, per a evitar duplicitats.


Venerable Joana de la Creu Vázquez, franciscana

Venerable Esteve al-Duwayhi, o Esteve II Butros, bisbe maronita

Dia Mundial de la Llibertat de Premsa

MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del 3 de maig

2. A Antinoe, a la regió de Tebaida, a Egipte, sants Timoteu i Maura, màrtirs. (286)

3. A Roma, a la setena milla de la via Nomentana, sants Evenci, Alexandre i Teòdul (s. III/IV).

4. A Narni, lloc d'Úmbria, a l'actual Itàlia, sant Juvenal, venerat com el primer bisbe de la diòcesi. (s. IV)

5. A Kildare, a Irlanda, sant Conlet, bisbe, que va ser col·laborador de santa Brígida en l'assistència espiritual del monestir que ella dirigia i d'altres llocs sota la seua jurisdicció, i a causa de la seua autoritat va exercir una gran ascendència sobre els prelats del seu país. (c. 520)

6. A Argos, a Grècia, sant Pere, bisbe, que va mostrar una immensa caritat cap als pobres i va treballar, incansable, posant pau en els litigis per a bé de les ànimes. (c. 922)

7. Al monestir de Fohorst, a Flandes, hui Bèlgica, trànsit de sant Ansfrid, bisbe d'Utrecht, el qual, afectat per la ceguesa, es va retirar a este lloc. (c. 1008)

8. A Kíiv, ciutat d'Ucraïna, sant Teodosi, abat, que, segons la tradició, va fundar el monestir conegut amb el nom de les Coves i va instituir-hi la vida cenobítica. (1074)

9. A Vercelli, a la regió del Piemont, a Itàlia, beata Emília Bicchieri, verge de l'Orde de Sant Doménec, que, malgrat haver exercit sovint el càrrec de priora, realitzava molt contenta en la vida de comunitat els servicis més humils de la casa. (1314)

10. A Kazimierz, a Polònia, sant Estanislau, prevere i canonge regular, que, impulsat per la seua caritat pastoral, va ser ministre diligent de la paraula de Déu, mestre de la vida espiritual i confessor molt sol·licitat. (1489) Canonitzat en 2010

11. A Susa, a la regió del Piemont, a Itàlia, beat Eduard Josep Rosaz, bisbe, que durant vint-i-cinc anys va assistir pastoralment la diòcesi que se li havia confiat, amb una dedicació especial cap als pobres. Va fundar la Congregació de Germanes del Tercer Orde de Sant Francesc. (1903)

12. A la ciutat de Sherbrooke, a la província de Quebec, al Canadà, beata Maria Leònia (Elòdia) Paradis, verge, que va fundar la Congregació de Germanetes de la Sagrada Família, dedicades al servici domèstic dels sacerdots. (1912)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

17 de maig de 2024: Sant Pasqual Bailon

DIVENDRES DE LA SETMANA VII DE PASQUA Lectura primera Fets 25, 13b-21 Aquell Jesús mort, Pau afirma que viu Lectura dels Fets dels Apòstols ...

entrades populars