23 d'agost de 2024, divendres: Santa Rosa de Lima

DIVENDRES DE LA SETMANA XX / II


Lectura primera Ez 37,1-14

Ossos descarnats, escolteu la paraula del Senyor:
Obriré els vostres sepulcres i vos en faré eixir, poble d'Israel

Lectura de la profecia d'Ezequiel

En aquells dies, la mà del Senyor es posà sobre mi,
em feu eixir fora,
portat per l'Esperit del Senyor,
i em deixà al mig de la plana,
que estava plena d'ossos.
Em va fer passar entre ells:
n'hi havia moltíssims per tota la plana,
i es veien del tot descarnats.
Llavors em digué:
«¿Què et sembla, fill d'home: reviuran estos ossos?»
Jo li vaig respondre:
«Senyor, Déu meu, només vós ho sabeu».
Ell em digué:
«Profetitza sobre estos ossos i dis-los:
Ossos descarnats, escolteu la paraula del Senyor.
Açò diu el Senyor Déu a estos ossos:
Jo vos infondré l'esperit,
i recobrareu la vida.
Vos cobriré amb tendons,
faré créixer la carn damunt de vosaltres,
vos revestiré de pell,
vos infondré el meu esperit,
i recobrareu la vida.
Llavors sabreu que jo soc el Senyor».

Jo vaig profetitzar tal com ell m'havia manat
i, només vaig començar, se sentí una remor:
amb molt d'estrèpit,
els ossos s'acostaren l'un a l'altre
i vaig vore que es cobrien amb tendons,
els creixia la carn,
es revestiren de pell,
però no tenien esperit.

Llavors em digué:
«Profetitza a l'esperit,
profetitza, fill d'home.
Digues a l'esperit:
Açò diu el Senyor Déu:
Vine dels quatre vents, esperit,
alena sobre estos morts i que visquen».

Jo vaig profetitzar tal com m'havia manat,
i els entrà dins l'esperit,
recobraren la vida
i es posaren drets.
Formaven una multitud molt, però molt gran.
I ell em digué:
«Fill d'home, estos ossos
són tot el poble d'Israel.
Ells diuen:
"Els nostres ossos ja estan descarnats,
hem perdut l'esperança,
per a nosaltres tot s'ha acabat".
Per això profetitza i dis-los:
Açò diu el Senyor Déu: Mira, poble meu,
jo obriré els vostres sepulcres,
vos en faré eixir
i vos faré tornar a la terra d'Israel.
I quan obriré els vostres sepulcres
i vos en faré eixir,
sabreu que jo soc el Senyor.
Vos infondré el meu esperit
i recobrareu la vida,
i vos deixaré en la vostra terra.
Llavors sabreu que jo, el Senyor,
ho he anunciat i ho he complit».
Açò diu el Senyor Déu.

Salm responsorial 106,2-3.4-5.6-7.8-9 (R.: 1)

Que parlen els que el Senyor ha redimit,
els rescatats del poder dels tirans;
ell els ha reunit de tots els països,
de llevant i de ponent,
del nord i del migdia.

R. Enaltiu el Senyor:
Perdura eternament el seu amor.

Vagaven pel desert, en plena solitud,
no trobaven cap lloc habitat,
patien fam i set,
i els flaquejaven les forces. R.

En les seues penes van cridar el Senyor,
i els salvà d'aquell perill:
els guià per una pista segura,
fins a arribar a un lloc habitat. R.

Que reconeguen els favors del Senyor,
els prodigis que ha fet en bé dels hòmens:
calmà la set de l'assedegat
i sacià de menjar el famolenc. R.

Al·leluia Salm 24,4b.5a

Déu meu, que aprenga les vostres sendes,
feu que camine en la vostra veritat.

Evangeli Mt 22,34-40

Ama el Senyor, el teu Déu, i ama els altres com a tu mateix

 Lectura de l'evangeli segons sant Mateu

En aquell temps, quan els fariseus saberen que Jesús havia fet callar els saduceus, es tornaren a reunir, i u d'ells, mestre de la Llei, per a provar-lo, li va fer esta pregunta: «Mestre, ¿quin és el manament més gran de la Llei?» Jesús li contestà: «Ama el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l'ànima, amb tot el pensament. Este és el manament més gran i el primer de tots. El segon és molt paregut: Ama els altres com a tu mateix. Tots els manaments escrits en els llibres de la Llei i dels Profetes venen d'estos dos».

* * * * *

 Santa Rosa de Lima, verge (mem. ll.), titular de l'església parroquial de Benicalap

    Santa Rosa, verge, que, insigne des de molt xiqueta per la seua austera sobrietat de vida, a Lima, al Perú, va vestir l'hàbit de les Germanes del Tercer Orde de Sant Doménec. Entregada a la penitència i a la pregària, i ardent de zel per la salvació dels pecadors i de la població indígena, aspirava a donar la vida per ells, sotmetent-se de bona gana a tota classe de patiments per a guanyar-los per a Crist. La seua mort va tindre lloc el dia 24 d'agost. (1617)

Beats valencians Constantí Carbonell i Sempere, prevere (memòria a Alcoi), i Ramon Grimaltos i Monllor, germà (memòria a la Pobla Llarga), jesuïtes, màrtirs

Beats valencians Nicolau (Valerià Lluís) Alberich i Lluch i Vicent (Eliseu Vicent) Alberich i Lluch, germans de La Salle, màrtirs (memòria a Benicarló).

Festa a Aigües, Almudaina, Benifato, Finestrat, Gorga i Xelva
A Beneixida, festa al Santíssim Crist de la Salut i a la Mare de Déu de l'Assumpció
A Beniatjar, festa a l'Assumpció i a la Divina Aurora
A Benimeli, festa del Santíssim Ecce Homo
A Estubeny, festa al Santíssim Crist de la Bona Sort
A la Font d'en Carròs, festa al Santíssim Crist de l'Empar
A Jarafuel, fira d'estiu
A Montroi, festa del Diví Xiquet
Festa de la Beata Ainés de Benigànim a Benicull de Xúquer
Festa de Sant Felip Benizi a Benimodo
Festa de Sant Bernat a Cirat
Festa de l'Esperit Sant a Fageca
Festa de Sant Bertomeu a Herbers
Festa de la Puríssima a Sellent
MARTIROLOGI ROMÀ

Elogis del dia 23 d'agost

2. Commemoració de sant Zaqueu, bisbe, a qui es té pel quart successor de Jaume, germà del Senyor, en el govern de l'Església de Jerusalem. (s. II)

3. A Roma, al cementeri de Sant Llorenç, a la via Tiburtina, sants Abundi i Ireneu, màrtirs(s. inc.)

4. A Òstia Tiberina, a la Itàlia actual, sants Ciríac i Arquelau, màrtirs(s. inc.)

5. A Sistov, a Mèsia Inferior, hui Romania, sant Llop màrtir, que, segons la tradició, va aconseguir la llibertat de Crist en ser degollat. (s. inc.)

6. A Egea, lloc de Cilícia, actual Ayaº, a Turquia, sants màrtirs Claudi, Asteri i Neó, germans, els quals, acusats per la seua madrastra de ser cristians, es creu que van ser decapitats en temps de l'emperador Dioclecià i del prefecte Lísies. (303)

7. A Autun, a la Gàl·lia Lugdunense, hui França, sant Flavià, bisbe, que va brillar en temps del rei Clodoveu. (s. V/VI)

8. A Londonderry, a Hibèrnia, actual Irlanda, sant Eugeni, primer bisbe d'Ardstraw(s. VI)

9. Al monestir de sant Felip, prop de Locri, a Calàbria inferior, sant Antoni de Gerace, eremita(s. X)

10. En una nau ancorada enfront de Rochefort, en la costa de França, beat Joan (Protasi) Bourdon, prevere de l'Orde dels Germans Menors Caputxins i màrtir, que en temps de la Revolució Francesa, empresonat juntament amb diversos sacerdots, va procurar alleujament als companys de captivitat fins que va morir contagiat de pesta. (1794)

11. A Tavernes de la Valldigna, comarca de la Safor, beats màrtirs Constantí Carbonell Sempere, prevere, Pere Gelabert Amer i Raimon Grimaltos Monllor, religiosos, de l'Orde de la Companyia de Jesús, que van patir el martiri durant la persecució contra la fe. (1936)

12. Prop del llogaret de Vallibona, a la comarca valenciana dels Ports, beats màrtirs Florentí Pérez Romero, prevere, i Urbà Gil Sáez, religiós, dels Terciaris Caputxins de la Mare de Déu dels Dolors, que, en temps de la mateixa persecució, van assumir perfectament la prova per la fe. (1936)

13. A Silla, a l'Horta Sud, beat Joan Maria de la Creu (Marià) Garcia Méndez, prevere de la Congregació de Sacerdots del Sagrat Cor de Jesús i màrtir, el qual, en l'esmentada persecució contra la religió, va conservar fins a la mort la fe de Crist. (1936)

14. A Puçol, a l'Horta Nord, beates Petra Maria Victòria Quintana Argos i Serafina (Manuela Justa) Fernández Ibero, vèrgens de l'Institut de Germanes Terciàries Caputxines de la Sagrada Família i màrtirs, que en el furor de la citada persecució van aconseguir la gràcia del martiri. (1936)

15. Al camp de concentració de Dachau, prop de Munic, a Alemanya, beat Francesc Dachtera, prevere i màrtir, el qual, de nacionalitat polonesa, en temps de guerra va morir per Crist, destrossat per les atrocitats comeses pels metges en aquell lloc, sense cap consideració a la dignitat humana. (1944)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

13 de setembre de 2024, divendres: Sant Joan Crisòstom

DIVENDRES DE LA SETMANA XXIII / II Lectura primera 1C 9,16-19.22b-27 M'he fet tot amb tots per a salvar-ne alguns, siga com siga Lectura...

entrades populars